kurator: dr Marek Rogulski
współpraca kuratorska: dr Mateusz Pęk ( Koło Naukowe I INNI), Iwona Siemak
„Esterystyka jest neologizmem językowym powstałym z połączenia pojęć z zakresu filozofii sztuki jak i filozofii prowadzenia sporów. Estetyka dotyczy najogólniej to ujmując analizy zjawisk i przeżyć powstałych w procesie percepcji sztuki. Erystyka sprowadza dociekania filozoficzne do ćwiczenia retorycznego. Jest tu zatem również rodzaj określenia się wobec problemu tworzenia zarówno uporządkowanych struktur jak i nieporządku. Zjawiska wynikające z tego procesu można obserwować zarówno w przyrodzie jak i w działalności kulturowej.
W tytule wystawy zawarte jest również odniesienie do imperatywu działania wyrażonego partykułą „Niech” oraz czasownika „kształcenie” i wyrażoną w ten sposób potrzebą twórczego działania w oparciu o zasoby wiedzy: Z-NIECH-KSZTAŁCENIE. (..)”
Osoby zaproszone: Jarosław Bauć, Go.lasy, Joanna Majewska, Kinga Wyderka, Anna Hauser, Filip Jacaszek, Jan Kopański, Wojciech Wieczorek, Anastazja Kowalczyk, Jakub Wypchło, Jakub Kozłowski, Sławomir Lipnicki, Monika Jenowein Patyczek, Radosław Kobus, Justyna Koeke, Magdalena Król, Zuzanna Montewka, Mateusz Pęk, Ryszard Piegza, Marek Rogulski, Alex Sala, Wojtek Sosnowski, Hubert Szmuc, Mariusz Waras, Lothar Weber, Wir Trio: Daniel Fatyga, Julian Stranz, Maciej Stranz
_
„Mała niedźwiedzica”- interpretacja bogini Kali dla ICS Instytututu Cybernetyki Sztuki ESTERYSTYKA. Z-NIECH-KSZTAŁCENIE
Magdalena Król:
„W czasach, gdy kwestie równouprawnienia i kobiecej siły są coraz bardziej obecne w dyskursie społecznym, bogini Kali jawi się jako potężna ikona emancypacji. Jej niezależność, siła i odwaga w walce z demonami – zarówno dosłownymi, jak i metaforycznymi – mogą inspirować kobiety na całym świecie do przejmowania kontroli nad własnym życiem oraz przełamywania społecznych ograniczeń. Uczy nas, że prawdziwa siła nie wynika z dominacji, ale z głębokiego zrozumienia własnej Mocy i Odwagi.
Matka wszystkich żywych istot. W ostatnich latach właśnie ten aspekt jej bóstwa zaczął być szczególnie podkreślany – matka chroni niewinnych, jest obrończynią, opekunką, powierniczką i przyjaciółką. Jednocześnie jednak Kali to bogini zniszczenia i narodzenia się na nowo. Z tego własnie powodu ujmująca postać dziecka została użyta jako nowy początek wymuszający zatrzymanie, obrót w przeszłość i uwolnienie nas przed kolejnymi błędami.
Obie łapy małej niedźwiedzicy unoszące w geście braku lęku (Abhajamydra) wymuszają uwagę wsłuchania się w narrację jaką niesie złozona symbolika pracy. To małe stworzenie ukazane jest jako źródło kobiecego wyzwolenia i mocy, niczym superbohaterka w kostiumie niedźwiedzia, przywołuje do zapanowania nad własnym ego.
Nieodzowne towarzystwo irysów w pracach, to symbole ucieleśnienia kobiecości (waginalne symbole), tutaj nawiązujące do jednej z czterech pór roku, wiosny (odrodzenia, narodzin, nadziei), tak jak złożona symbolika bogini, jest życiem, śmiercią i nowych poczatkiem.
Aż do XVIII wieku blady czerwony, wpadający w róż był przypisywany tylko i wyłącznie mężczyznom. Był uznawany za barwę waleczności, odwagi i siły. Dopiero na początku XVIII wieku róż zaczął zmieniać kulturowe znaczenie, a po roku 1900 stał się kolorem przypisywanym dziewczynkom jako boski, kobiecy i delikatny.
W projekcie barwa różowa został użyta nie bez znaczenia, sugerując odwagę i determinację tego małego stworzenia. Przypominając, że dziewczyńskość nie jest słabością. A przypisywanie koloru konkretnej płci, jest oczywistym ograniczeniem.”